Ove godine obilježava se 40 godina od predstavljanja modela BMW E21, pa evo jedna na tu temu:
BMW E21 je dizajn karoserije BMW Serije 3 , njemačkog proizvođača automobila BMW koji se pravio od ožujka 1975. do listopada 1983. Ova vozila su neposredni nasljednik vozila BMW 2002 i kasnije poslije 1983. godine biva zamijenjen sa BMW E30 .
Razvoj i povijest Kao većinski vlasnik BMW-a Herbert Quandt , odlučuje zamjenu za svoje vozilo 2002 . koji je prethodnik serije 3.
Pol Brack , direktor za dizajn u BMW-u od 1970 - 1974 . kreira novi dizajn serije 3 pod imenom E21. 1975 . Mraza Luthe je zamijenio Pol Brack-a i postao jedini vlasnik projekta.
U srpnju 1975, upravni odbor tvrtke BMW prvi put predstavlja ovaj novi model serije 3 u Minhen Olimpijskom stadionu za javne procjene i komentare. Frontalni-prednji pogled na novom automobilu je dominirao BMW znak u obliku bubrega koji stoji jasno naprijed kao poklopac prednjeg hladnjaka. Sličan stil novog vozila pojavio se i na modelu BMW E12 - Serija 5.
Prednji izgled auta u obliku klina ili grbe, kupe sa dvoje vrata pa sve do stražnjeg dijela auta koji je bio pomalo visok, činili su ovaj auto vrlo karakterističnim. Prema kritikama mišljenika na stražnjem dijelu automobila između svjetla pozicije je umetnuta rebrasta plastika koja je pokrila taj dio karoserije. Inače, sam dizajn automobila je jako dobro primljen.
Dužine 4355mm i 1610mm u širini i 1380mm u visini BMW E21 Serije 3 je nastavio tradiciju nove klase .Međuosovinski razmak iznosilo je 2563mm, širina prednjeg trapa bila je 1364mm a zadnjeg 1377mm. Na prednjem trapu bili su inkorporirani letva volana za upravljanje i McPherson ovjes, i neovisan ovjes na stražnjoj traverze u obliku slova latiničnog V koji su se kačili neovisno na istu. Servo kočnice s diskovima su postojale na prednjim kotačima, a na stražnjim kotačima je imao bubanj kočnice, dok jedino model E21 323 - redni šestak od 2300c³ je posjedovao hidrauličke disk kočnice.
U početku, njemačka tvrtka Getrag je proizvodila manuelni mjenjač s četiri brzine koji je bio kao standardna oprema u ovom vozilu. Model E21 315, 1981. godine je nazvan kao narodni auto, do kraja proizvodnje je dolazio sa mjenjačem od 4 brzine. Mjenjač od pet brzina također od Getrag-a bio je dodatna oprema sve do kraja 1981. godine kako sa četvorocilindričnim tako i šestocilindričnim motorom. Krajem 1981 i sa početkom 1982. godine petostepeni mjenjači su bili ugrađivani u sva vozila osim modela 315. Model 323 je u početku svoje proizvodnje (1978) imao 4 brzine ali ubrzo negdje oko ožujka 1979. godine dobio mjenjač od 5 brzina. Sportski mjenjač (takozvani kontraš s prvom brzinom dolje lijevo) je također bio dodatna oprema i nuđen je samo u varijatni vozila 318,320 i 323 (nikad u 315 i 316).
Alternativno, kupci su se mogli opredijeliti i za ZF 3HP 22 tro-stupanjski automatski mjenjač koji je nuđen isključivo za model 318 i šestocilindricni motore 320 i 323. Automatski mjenjač nikad nije nuđen za model 315 i 316. Treba napomenuti da je vozilo posjedovalo i klima -uređaj sve od početka proizvodnje koji je bio kao dodatna oprema samo za modele 318,320 i 323 pošto modeli 315 i 316 nisu posjedovali dovoljno jak motor za pogon kompresora.
Dizajn kokpita E21 bio je obilježen kao uvođenje novog koncepta, sa središnjom konzolom pod kutom prema vozaču. Ova funkcija je postala dio interijera BMW filozofije dugi niz godina. Kao znak sigurnosti, sve rubove i kontrolni elementi u unutrašnjosti bili su zaobljeni i ispunjeni.
Po pojavljivanju E21, bila su dostupna 3 modela: 316 s (1,6 litara), 318 (1,8 litara) i 320 (2.0 litara) i svi sa BMW-M10 četvorocilindričnim motorom . Za jasnu vizualnu razliku novog modela 320, posjedovali su po dva svjetla (ukupno 4), dok su 316 i 318 posjedovali po jedan okrugli far.
Krajem 1975. godine predstavljen je 320I - sa M10 motorom i Bosch K-Jetronic sustavom ubrizgavanja koji je pružao 125 konjskih snaga koristeći bezolovani benzin srednje oktanske vrijednosti.
Po pojavljivanju na Njemačko tržište osnovni model 316 koštao je 13.600DM (njemačkih maraka), 318 je prodavan za 14.420 i dva modela dvolitrenog 320 za 15.330 i 17.400DM (njemačkih maraka).
Kasnija evolucija i razvoj Sredinom 1970-ih, BMW je uložio 110 milijuna maraka u novi motor serije, označen kao M60, ali je kasnije preimenovan u M20 pri uvođenju modela E30 krajem 1982. 1977. na međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu, BMW je predstavio svoje nove varijante E21, s novim motorom od šest cilindara M20. Četiri cilindra 320 model je zamijenjen sa 320/6, dvolitarska verzija M20 motora. 323i model je predstavljen, sa 2.3 litara i 143 konjskih snaga (107KW 145KS), osnaživanje za ovaj automobil s maksimalnom brzinom od skoro 200km / h. Kočioni sustav je također unaprijeđen, s 323i karakterizira disk kočnice na svim kotačima.
U međuvremenu, javio se jaz u performansama između 98ks (73KW; 99ks) 318 i novi 320/6 koji je isporučivao 122ks (91KW; 124ks). 1979 na 80 godinu, četiri cilindra modeli su nadograđeni: 1.8 litreni motor je revidiran i ušao je na tržište kao 90KS (67kW, 91KS), karburator motor u 316, a pored Bosch K-Jetronic ubrizgavanje goriva za 1,8 litreni motor podigao 318i sa 105ks (78kW, 106KS). Novi model 315 pokreće 75ks (56kw, 76KS) 1.6 litreni motor M10 se pojavio 1981.
Popis dostupnih modela • 315 : najštedljiviji model uveden je na tržište kao reakcija na drugu "naftnu krizu" krajem 1979, s M10 1.6l motorom i jednogrlim karburatorom , 75ks (56kW, 76KS). Poslednji E21 se proizvodi i dijeli proizvodnju sa E30.
• 316 : Originalni serije 3 osnovni model sa M10 1.8l motorom, 90ks (67kW, 91ks).
• 318 : Nešto moćnija verzija 98ks (73kW, 99ks) sa 1.8 l motorom.
• 318i : Poboljšana verzija 316 karakterizira M10 1.8l motor opremljen Bosch K-Jetronic sustavom ubrizgavanja, uveden 1979, kao nasljednik karburator verzije 318.
• 320 : Istaknuti M10 četverocilindrični motor s Solex dvogrlim karburatorom (32 / 32DITA), 109ks (81kW, 111ks).
• 320i : Poboljšana verzija od 320 sa M10 motorom; Bosch K-Jetronic (LambdaO2) sustavom za ubrizgavanje goriva, 125ks (81kW; 111ks) i diferencijalom s ograničenim proklizavanjem kao opcija.
• 320/6 : Istaknuti Novi BMW od 6 cilindra, M20 2,0l i Solex četvorogrli karburator; zamjenjuje 320/4 M10 iz 1979.
• 320is : 1980 / 320is za Sjevernu Ameriku je ponudio Recaro sportska sjedala, zadnji antiroll bar, diferencijal s ograničenenim proklklizavanjem, felne sa kracimaAlpina look , veći promjer prednjeg antirolbara, sportski trokraki kožni volan, i poseban prednji sportski spojler.
• 323i : Sa M20 i Bosch K-Jetronic sustavom za ubrizgavanje goriva, 323i je bio top-model u skladu s 143ks (107kW, 145KS) i četiri disk servo kočnice. 5-stupanjski mjenjač overdrive postao standardan poslije siječnja 1980. Opcije uključuju servo, kontraš sport 5-stupanjski mjenjač, diferencijal s ograničenim proklizavanjem od 25%.
Varijante 320i za američko tržište (SAD)
323i salon (UK)
• SAD tržište je zahtijevalo različite farove, u odnosnu na europske i druge izvozne verzije.
• 320i je bio dostupan za SAD tržište i izuzetno se razlikovao od europskih modela. Odjel za promet - (DOT) sačinilo je sigurnosne propise - potrebne veće branike, drugačije setove farova i dot markeri lampe sa strane (mačje oko).
• Prilagodba motora u susret SAD regulativi ispušnih plinova, rezultiralo je manjim motorom u 320i varijanti (smanjen na 1,8l) i manje snage motora u odnosu na europske verzije.
• Prije nego što su imali svoje BMW- "M" automobile, postojale su male europske performans tvrtke poput Hartge , Alpina i AC Schnitzer koje su nudile svoje modificirane tjunirane aftermarket modele.
• Braća Herbert i Rolf Hartge su započeli modifikovaciju BMW-ova u manjem broju u Merzig - Njemačka. Oko 1971. Herbert Hartge je bio uključen u automobile od mladosti i od 1969. do 1983. bio je uspješan vozač Formule V utrka i tjuning automobila, prije svega BMW-ova.
• Pošto su modificirani vozila od strane performans tvrtka Hartge i Alpina bili toliko brži, i daleko više sportski nego američka verzija, oni su bili dostupni uglavnom bogatim ljudima i nekoliko manjih poduzeća.
Hartge H3 323i
• U kasnim 70-im - ranih 80-ih, Hardge je ponudio dva modela E21: Hardge H3 323i i 335i H3S.
• Prvi E21 Hardge H3 323i: mnogi od njih su napravljeni prema specifičnim zahtjevima kupca.Koristeći modificirane dijelove Hardge nudi u prodaji brošure i kataloge. Opcije o promjenama uključuju razne izmjene karoserije, modificirani 2.3l M20 motor 180ks (134kW), izbor u 5 brzina prijenosa: "ekonomski", koji je bio standardni petostepeni mjenjač s H brzinama s prvom brzinom gore i petom gore, i "kontraš" ( sportskim ručica mjenjača) sa svojim prvom brzinom dolje lijevo.Hardge je ponudio i odnos u stupnju prijenosa u stražnjem diferencijalu za poboljšanje performanse na otvorenoj cesti, planinske vožnje, na stazi ... Tako su odnosi u diferencijalima dolazili do 4:71.
• Drugi E21 model je čudovište Hardge H3S 335i. Za ovo Hardge je modificirao 6 cilindara 3.5l motor presađen iz BMW-a 635csi.Ovo motor je proizvodio 205ks (153kW) gdje je postojala redukcija u snazi. Motor 3.5l zajedno sa E21 karoserijom je manji i lakši od serije 6 i 7, ovo prelazi te granice iste šasije i bilo je potrebno da se smanji snaga motora za 13ks kako bi dobili odobrenje za uporabu vozila. Godine 1982, zahvaljujući glavi, ventilima, bregastoj osovini i ispušnoj grani, specifične snage su dostigle vrhunac od 240ks i maksimalne brzine od 240km / h koji je lansirao ovaj auto od 0-100km za 5.97 sekundi.
• H3S imao je imao dvije opcije za prijenos, oba manuelna 5-stupnja mjenjača. Prvi je bio iz BMW 735 sa konvencionalnom prvom brzinom do vrha i duže odnose u brzinama. Drugi je bio izvođenje kontraš mjenjača u sport verziji 635csi sa svojom prvom brzinom dolje lijevo kao i kratke prelazak između zupčanika za brže ubrzanje.
• Oba modela su ponudili obilje mogućnosti za prilagodbu s raznim priborom, uključujući i dodatne instrumente, prednja i stražnja sjedala u koži, razni dezeni tkanina u kombinaciji s kožom, ili posebne presvlake, elektroničke retrovizore, Hardge amblem, suspenzija koja je u većini slučajeva bila Bilstein B6 sport ili Koni , spuštene opruge - naprijed 60; straga 40, ispušna grana na motoru (pletenice), ispušni lonci, motor, alu naplatci, kočnice, diferencijal s hlađenjem, i druge opcije dostupne u Hardge katalozima. Iako je BMW završio proizvodnju modela E21 1983, Hardge je nastavio nudi dijelove u svojim brošurama za E21 i poslije 1989.
Alpina B6
• Alpina je ponudila B6 2.8. Predstavljen 1978, on je proizveđen od ožujka 1978 do siječnja 1983. Samo 533 modela je napravljeno. B6 2.8 je presadio 2,8l M30 motor od 528i modela u 323i. Alpina je opremljena kovanim Mahle klipovima, mijenjati komore za sagorijevanje , i koristi Zenitov sustav za ubrizgavanje goriva. Ove modifikacije su podigle snagu motora od 177KS oko 200ks.
Baur kabrio verzija vozila• Kabriolet izvedbu ponudila je Karosserie Baur GmbH , na temelju redovitih E21 modela. Kabriolet konverzija je bila sastavljena od Targa krova i nezavisnog stražnjeg platnenog krova. Proizvodnja Baur-a počela je 1978., a prodavano je preko BMW dilerske mreže. Svi kabrioleti su bili pod BMW jamstvom. Ukupno 4.595 vozila su proizvedena prije nego što proizvodnja završena kolovoza 1981.
Puna kabrio verzija vozila[/b]
• Nekoliko proizvođača napravili su ovu izvedbu, ali uglavnom samo u malim količinama. Neki primjeri: Hornstein i Lumma. Horst Lumma započeo ovaj posao 1987. godine u Winterlingen, sjeverno od Bodensee na jugu Njemačke.
www.lumma-tuning.de . Poznato je da ih je proizvodio Fa Peters u Paderbornu u Njemačkoj.
http://www.dl5fr.de/album/BMW%20E21%20Oldtimer/index.htmlMoj ideal :
Još jedan krasan :