Pozdrav svima!
Evo, ove 2015. godine je 60 obljetnica od početka proizvodnje
Fiata 600 iz kojega je proizašla Jugoslavenska inačica popularno zvana
Fićo -
najveći mali auto na svijetu .
Zato bi bilo dobro prisjetiti se lijepih trenutaka koje smo imali s njim - većina nas na ovaj ili onaj naćin
A pokazati ću vam i koliko veliki utjecaj na auto industriju je imao Fićo! Pa krenimo redom; malo povijesti, malo teksta, malo videja i puno slika
Bilo je to godine 'pedesetpete kada je na Ženevskom auto salonu Fiat predstavio novi automobil u "lepezi" svojih vozila pod nazivom Fiat 600:
Poslije II sv. rata bio je veliki bum svega u svijetu; porast stanovništva, proizvodnje, poljoprivrede, industrije... tako i auto industrije. Fiat 600 je bio auto koji je motorizorao Italiju kaj će se slično dogoditi kasnije i u Jugoslaviji. Auto je trenutno postao 'narodni auto', 'statusni simbol' talijanskog radničkog naroda. Povoljan za kupnju, povoljan za održavanje, dobar za prijevoz 4 osobe (a bome se u njemu vozilo i 9 ljudi
).
Tech spec:
Revolucija u malome bila je to kaj se motor pomaknuo iza stražnje osovine i time se dobilo mjesta za 4 osobe u malom prostoru dužine 3213 mm sa međuosovinskim razmakom od 2000 mm, širine 1391 mm i visine 1400 mm. Motor vodom hlađen 633 ccm sa 22 KS, četri neovisna kotača, dobre vozačke osobine, težina 583 kg,...
Prvo je ovako izgledao:
mala prednja i stražnja svijetla, prednji žmigavci iznad svijetla, kontra vrata i klizna stakla (
a la Renault 4), crom lajsna na prednjem poklopcu...
Drugo je izgledao ovako:
stakla su se spuštala (cijela), bočna crom lajsna, izbor otvor na krovu...
Značajna stvar koja se dogodila Fiatu 600, tih dana, je bila
derivazione (izvedenica) Abarth. Puni naziv auta je bio 'Fiat derivazione Abarth 750'. Preradu je napravio Carlo Abarth u svojoj tvrtki Abarth & C. uz Fiatov blagoslov (o Abarthu kasnije). Prvenstveno se radilo o preradi motora Fiata 600 koji se pokazao vrlo pouzdan kaj je rezultiralo time da su u Fiatu 1960. godine izbacili, u suradnji sa Abarthom, Fiat 600D sa motorom obujma 767 ccm, 29 KS...
Fiat 600D je izgledao ovako (treće):
bočni žmigavac ispred crom lajsne, prozor je dobio "leptir" dio, stražnja svijetla velika, prednja "srednje" veličine...
Četvrto je izgledao ovako:
normalna vrata od '64., velika prednja svjetla, izgubio crom lajsne...
Proizvodio se i monovolumen(!) pod imenom Fiat 600 Multipla (prvi monovolumen na svijetu?):
Te (Fićo) kombi Fiat 600, 850 i 900 (oznake T, Familliare, E):
Za sportske inačice Fiata 600 brinuo se Carlo Abarth, tj. Abarth & C.
Suradnja između Fiata i Abarth & C. je počela još prije, ali vrhunac je doživjela upravo kroz Abarthove inačice Fiata 600, pa krenimo
Prva inačica, već spomenuta, je bila Fiat derivazione Abarth 750 u kasnim 50ima. Početkom 60ih i pojavom 600D nestaje 750 i pojavljuju se 850 TC Berlina Strada/Corsa, 1000 TC Berlina Strada/Corsa i 1000 TC Radiale Berlina Corsa (TCR) sve do 1971 (Berlina je "putnički" nije Coupe niti Spider). TC ne znači, kako neki tumače, twin cam (dvije bregaste osovine) nego
Turismo Competizione (turističko natjecanje). Do '64. bile su u ponudi i
Strada (cesta - "civilna") i
Corsa (utrka) inačice. Te godine izlazi Fiat 850 pa prestaju Strada inačice, jer prelaze na 850, ali ostaju Corsa te se 66e javljaju prve TC Radiale inačice - to su bili Abarthovi modeli sa radialnom glavom motora. Osim mnogih poboljšanja koje su napravljene na tim motorima radi dobivanja veće snage najpoznatiji dio motora su bili 2x Weber rasplinjači. Snaga se pojačavala na svim modelima gotovo svake godine tako da Fiat Abarth 850 TC Berlina Corsa iz '68. ima 78 KS, Fiat Abarth 1000 TC Berlina Corsa iz '68. 93 KS. Zadnji Fiat Abarth 1000 TC Radiale Berlina Corsa iz 1970., proširen (7"x13", 8"x13"), sa 2x Weber 45DCOE imao snagu 112 KS. E, sad, neki kažu da ima još jači model, da su čuli, da su pročitali... i to sa ubrizgavanjem goriva. Nisam nigdje našao koju točno snagu bi imao, negdje 115, 120, 123 ili 127 KS, ali sam našao jedan primjerak auta!!!
Detaljnije pogledajte u ovom videu di se vide svi modeli, ono kaj je Šverko htio složiti, jedan 750, jedan 850 TC, jedan 1000 TC, dva 1000 TCR te jedan 1000 TCR sa
Kugelfischer ubrizgavanjem (vlasnik g. Aumueller u garaži ima [tada] još 1 TCR i 3 TC!):
Otvorena hauba motora je prvenstveno radi boljeg ležanja (stražnjeg dijela) auta.
U Italiji se proizvodio do 1969. godine i sveukupno Fiata 600/600D u 2.695.197 komada. Ali to nije sve!
Mali Fiat (= Fićo) proizvodio se i u Jugoslaviji do 1985 pod nazivom Zastava 600, 750 i 850:
te Fićo kombi (isto kao i Fiatov kombi); 430, 435, 850 i 900 (oznake K i AK):
sveskupa Jugoslavenskih Fićeka 923.487 komada
U Španiji pod nazivom Seat 600:
i posebna inačica sa četvero vrata Seat 800:
sveskupno Španjolskih Fićeka 814.926 komada.
I u Njemačkoj pod nazivom (NSU-Fiat) Nekar Jagst 600 i 770 u (oko) 172.000 komada:
I u Austriji kao Steyr Fiat 600 u ??? komada
Te u Argentini i Chileu kao Fiat 600 u (oko) 312.016 komada:
Od 1955. do 1985. (zadnji Fićo proizveden - Zastava 850) sve skupa proizvedeno je više od 4.921.626 komada Fićeka!
U usporedbi sa njegovim izravnim suparnikom koji se proizvodio od 1959. do 2000. koji je nastao po uzoru na Fiću(!) - Mini koji se prodavao na svim kontinentima i imao mnogo veću slavu proizveden je u 5.378.776 komada.
To je kraj prvog dijela - Fićo i njegove izvedenice. U drugom dijelu - sva njegova "bliža i daljnja rodbina".
Za one koji su sve pročitali - bonus materijal!
više tehničkih stvari kroz slike
ovdje