Autor Tema: ARDEN  (Posjeta: 1118 )

0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.

Offline sigmafahrer

  • Antique Member
  • *****
  • Postova: 2034
  • Thanked: 708 times
  • Spol: Muški
  • Lokacija: Stuttgart
  • Vozilo:: Citroen CX, Mitsubishi Sigma, Jaguar XJR
ARDEN
« : 30 Siječnja, 2022, 22:59:10 »


I još jedna priča koju vrlo rado pričam. Priča o Jochenu Ardenu, gospodaru velikih mačaka. Za ovoga njemačkog tunera Jaguara sam doznao davno, iz onih malih reklama u oglasima automotorundsporta osamdesetih godina. Nisam našao ništa opširnije o Ardenu i njegovim autima na našem jeziku pa rekoh neka ostane zabilježeno priča i na hrvatskom. Otkako sam prije par mjeseci kupio Jaguara Arden me dodatno zainteresirao. Kad smo kod tuninga Jaguara danas je dosta adresa gdje ih individualizirati. A napraviti ih boljima? Zlobni jezici će reći da to nije teško: ne dirajte ime, znak i osnovni dizajn a sve drugo što promjenite može biti samo bolje. Kao i uvijek istina je negdje na sredini. Ako se vratimo koje desetljeće unatrag, slično kao i kod tuninga Mercedesa, velika trojka je u vrhu a ostali su ih samo pokušavali pratiti. Što je za Mercedese bio AMG, Brabus i Lorinser, za BMWe Alpina, Schnitzer i Hartge to je za Jaguare Arden, Lister i TWR (Tom Walkinshaw).

Jochen Arden je rođen 1951. u Kleveu blizu nizozemske granice. Već kao dijete zanima se za vozila, vozi i prepravlja Kreidler i BMW motocikle, a početkom 70ih godina već je u auto utrkama. Jochen je bio dobar vozač ali nije sebe vidio samo u utrkama tako da je 1972. odbio ponudu Triumpha da im bude tvornički vozač Nr.1. Utrke su ga dovele do spoznaje da auti sa otoka nisu dorasli tadašnjim zahtjevima prosječnog vozača utrka. Tad su se i pojavile prve ideje. Školovao se za auto branšu i vrlo rano, sa napunjenih 21 godinu se osamostalio. 1976. postaje zastupnik Mitsubishija i Leylanda u svom kraju, ali početak ozbiljnijeg poslovanja je bio 1982. kada je Jochen u rodnom gradu otvorio auto kuću i postao zastupnik Jaguara. Usput je prodavao i polovnjake. Mačkama sa otoka je Arden najprije poboljšavao sistem hlađenja i zatim dalje tražio najslabiju kariku. Skidao im krom, spuštao im težište i oštrio zube, pa su početkom osamdesetih ljući Jaguari dolazili iz malog njemačkog gradića nego iz Coventryja. Sve je moralo biti popraćeno kapacitetnijim hladnjacima i pojačanim mjenjačima. Ono što nije mogao sam napraviti isporučivali su poznati dobavljači kao Degussa, ZF i drugi. Modifikacije je Jochen ispitivao sam ugradivši željene kombinacije između ostalih i u otpisanog Porschea 962. Testirao je na Zolderu, Zandvoortu a noću na njemačkim autocestama dok su svi spavali. Koliko je njegov i posao njegovih ljudi bio cijenjen od strane matične tvornice iz Engleske govori podatak da su Ardenovi auti zadržali tvorničku garanciju Jaguara. Vodeći ljudi iz Jaguara su redovno pratili koliko daleko je došao i preuzimali su njegove ideje. Jochen to nije smatrao kopiranjem nego međusobnom suradnjom.

Godina 1985. je bitna za Jochena jer je tada u KBA uvršten kao proizvođač automobila. Iako ni izraz tuner nije Jochenu smetao kao mnogim kolegama iz iste branše. Godinu poslije otvara prvu ispostavu u Aziji, u Japanu, čime je postao još poznatiji u svijetu i privukao nove kupce poboljšanih Jaguara. Često su mu kolege i prijatelji sugerirali njemačke aute kao osnovu za tuning, jer bi sve bilo jednostavnije. No, Jochen je sebe nalazio u izazovu spojiti engleski stil i njemačku težnju prema perfekciji. Na upite o kvaliteti Jaguara uvijek bi diplomatski odgovarao da nisu loši nego da su dobra osnova za poboljšanja. Mnoge je njegove suradnike hvatala muka kad su ga vidjeli kako rastavlja potpuno nove skupe Jaguare, reže ih, vari. To malo Feinschliffa i ljutog začina što je falilo Jaguarima je dodavao Jochen po receptu Alpine i uz moto "Esse quam videri".





Jochen je odrastao u dvorcu Zelem blizu Kranenburga, tada u vlasništvu djeda i bake. U međuvremenu su se vlasnički odnosi zakomplicirali i obitelj je izgubila dvorac. Tek 2000. godine  kad je dvorac bio na prodaju Jochen je vidio priliku vratiti Zelem ponovo u vlasništvo obitelji. Kupio ga je, renovirao i danas uživa u njemu. Zanimljivo je da Jochenovo obiteljsko stablo vodi do Engleske, do Mary Arden, majke Williama Shakespearea. Možda je to objašnjenje Jochenove ljubavi prema autima sa otoka.



Jochen nije radio sve za novce. U prilog tome govori podatak da je odbijao bizarne želje arapskih i kineskih kupaca. Zato je iz Ardenovih radionica izašlo nešto preko tisuću oplemenjenih Jaguara a moglo je puno više. Mogli bismo ga nazvati Zvonkom Bogdanom tuning scene. Radio je što je htio i kad je htio. Po svima koji ga osobno znaju Jochen je častan čovjek stare škole koji je ostao vjeran svojim idejama. Danas Jochen sa kćerkom, sinom i još petnaest radnika osim velikih mačaka rafinira i Range Rovere, Minije i Bentleye. No, drži se i tradicije pa već šest godina djeluje i klasični odjel firme u kojem se brinu o održavanju auta njihovih kupaca od prije puno godina. Osim toga Jochen redovno organizira Arden British Day kad se oko njegovog dvorca okupljaju i druže vlasnici engleskih auta.

ARDENOVI AUTI
Jochen je svoje projekte  od 1982. godine označavao sa AJ i rednim brojevima kako su izlazili. Neću ih nabrajati sve
nego samo one zanimljivije, starije, oldschool Jaguare. Ukupno je iz Ardenovih radionica izašlo oko 1250 prerađenih Jaguara.

AJ1  1982.
Ovo je bio auto koji je donio dobar glas Ardenu i otvorio mu vrata tuning svijeta i kupaca u Njemačkoj, ali i šire. Sve ono zbog čega je veliki XJ  kritiziran Jochen je ispeglao. U toj mjeri da su AJ1 novinari specijaliziranih njemačkih časopisa uspoređivali sa Porscheom 928 i Mercedesovim S-klasama.



AJ2 1985
Drugi, malo zahtjevniji projekt je bio rezanje krova XJSu. Jochen je htio napraviti punog cabrioleta, bez vidljivih pojačanja izvana. Puno je toga izrezano, zavareno i nastao je XJS Cabrio, godinu prije jednog karoseriste iz Amerike i tri godine prije takvog originalnog Jaguara. Englezi su detaljno proučili Ardenovog Cabria i od njega su preuzeli mnoga riješenja za svoj prvi otvoreni XJS. Na kraju su za razvoj i proizvodnju prvih prototipova ipak angažirali Karmanna iz Osnabrucka. Pravljene su i coupe verzije AJ2.


AJ3  1987
Rijedak auto i za Arden pojmove. Na bazi XJS-a Jochen je napravio sportski karavan u samo pet primjeraka.
Da, jako liči na Lynx Eventera ali nemaju puno toga zajedničkog. Jochen je htio tada napraviti najbržeg karavana na svijetu. Prvi od njih je uz pomoć V12 pojačanog na 320 ks postizao 265 kmh, a oni poslije sa 455 ks i blizu 300 kmh.
Ovaj prvi sa brojem šasije 001 je na prodaju.


AJ4 1987
Baza je bila stari XJ V12, mogao bi se nazvati evolucijom AJ1. Ručni ZF mjenjač, velike Arden kočnice. Poboljšan u svemu u odnosu na bazni auto.


AJ5 Biturbo
Godina je 1988. i prvi Ardenov turbo. Osnova je bio XJ40 čijem su šestaku od 220 ks pripasane dvije japanske IHI turbine za 330 konja i velikih 535 Nm. Na motoru je ostalo malo serijskih dijelova. Auspuh je komplet nov, kao i Koni komponente ovjesa. Jurio je 260 kmh a napravljeno ih je 19 komada.


AJ6
Ovaj XJS ali sa potpuno drugačijom konstrukcijom krova i aerodinamičkim paketom je nastao 1988. a koristio je V12 6.3 sa 390 ks.


Slijedili su AJ7 XJS V12,  AJ8 XJ40 limuzina, itd., a po predstavljanju Jaguara R i Ardenove kompresor verzije.
« Zadnja izmjena: 01 Veljače, 2022, 22:26:09 sigmafahrer »
 
The following users thanked this post: marin_k, OVERDOSEDSPEEDJUNKIE, tomtom, Adam., jeep frik

Offline sarmaguru

Odg: ARDEN
« Odgovori #1 : 31 Siječnja, 2022, 13:21:15 »
 :cofee: odličan članak
imaš link na taj '001 što se prodaje?
 

Offline sigmafahrer

  • Antique Member
  • *****
  • Postova: 2034
  • Thanked: 708 times
  • Spol: Muški
  • Lokacija: Stuttgart
  • Vozilo:: Citroen CX, Mitsubishi Sigma, Jaguar XJR
Odg: ARDEN
« Odgovori #2 : 31 Siječnja, 2022, 18:59:17 »
Evo ga, prodaje ga čovjek koji ga je napravio. Cijena na upit, ne vjerujem da je jeftin. Prešao 39 tkm

https://www.arden.de/fahrzeug-markt/jaguar-2/arden-aj-3-station-car/
 

Offline sigmafahrer

  • Antique Member
  • *****
  • Postova: 2034
  • Thanked: 708 times
  • Spol: Muški
  • Lokacija: Stuttgart
  • Vozilo:: Citroen CX, Mitsubishi Sigma, Jaguar XJR
Odg: ARDEN
« Odgovori #3 : 01 Veljače, 2022, 22:24:43 »
Da dopunimo priču sa još par slika  :read:



Jochen u mladosti sa svojim prvim konstrukcijama



Osamdesete godine...




Mislim da je slika iz 1988. jer se iza vidi Biturbo motor za AJ5







Arden British Days pored Jochenovog dvorca Zelem



Nastup na histo utrkama



Jochen je i kolekcionar drugih marki, ne samo Jaguara. Dolje njegov test auto Porsche 962, lijevo od njega F40 a desno se vidi samo maglenka od 288 GTO :yes:


... u pozadini AJ3



AJ3 i AJ2


AJ1



AJ4






AJ5 Biturbo



AJ7



X308




 

Offline tomtom

Odg: ARDEN
« Odgovori #4 : 03 Veljače, 2022, 06:02:40 »
Moj naklon!  :hi:
Kad popijem pet gemišta, fićek ide kao ništa, nema brda nema zavoja, policija neka maše.....
 
The following users thanked this post: sigmafahrer

Offline el classico

Odg: ARDEN
« Odgovori #5 : 07 Veljače, 2022, 00:57:25 »
Nitko kao naš Marko.
Veliko Hvala.


Gesendet von iPhone mit Tapatalk Pro
 
The following users thanked this post: sigmafahrer