Autor Tema: MANTZEL  (Posjeta: 651 )

0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.

Offline sigmafahrer

  • Antique Member
  • *****
  • Postova: 1430
  • Thanked: 213 times
  • Spol: Muški
  • Lokacija: Stuttgart
  • Vozilo:: citroen cx,bmw 335
MANTZEL
« : 07 Kolovoz, 2020, 17:56:33 »
Dieter Mantzel - čarobnjak za motore iz Oberhausena

Idemo najprije poslagati tunere Opela : najpoznatiji i najveći Irmscher, uz njega najstariji Steinmetz, poslije su došli Mantzel, Kissling, Lexmaul i Mattig. Bilo ih je još na desetke u Njemačkoj, ali ova šestorka je ostavila najviše traga kod ljubitelja munja.Neki su bili orijentirani na vizualne prerade, neki na motorsport, neki na motore. Ali dok su neki dogurali do titule mađioničara, Mantzel je bio i ostao poznat kao čarobnjak za motore.
Prije nego je zamazao prste na Opelima ime Wolf Dieter Mantzel se vezalo uz DKW. Priča je slična kao i mnoge do sada : naslijeđena ljubav prema autima i utrkama od oca, utrke i tome blisko friziranje motora, događaj zbog kojeg napuštaju utrke i na kraju posao na temelju svog iskustva. Tako je bilo i u slučaju Dietera Mantzela. Jabuka ne pada daleko od stabla, Dieter je miris benzina zavolio zbog svog oca Albrechta. On je u Hockenheimu 1959. otvorio DKW radionu i tada 19godišnjeg Dietera učio zanatu i vodio ga na utrke. Inače otac mu je bio poznat po tome što je bio prvi Nijemac koji je pobijedio na jednoj međunarodnoj rallye utrci (onoj u Cannesu 1954.) i jedan od tvoraca DKW Monze. Mantzel junior je posao i utrkivanje nastavio. Već 1962. je sa DKW Juniorom bio ukupni pobjednik brdske utrke u Daimlerovom rodnom gradu Schorndorfu. Početkom šezdesetih je na kružnim utrkama postao noćna mora vozačima jačih klasa iako je raspolagao malim dvotaktnim trocilindričnim DKWom. Često je na počecima utrka zbog svoje samouvjerenosti bio ismijavan od strane vozača Porschea, Jaguara, Alfi da bi im do kraja utrke ti osmijesi bili jako kiseli. Istovremeno su nosevi i uši gledatelja pored staze bili preopterećeni dimom i bambarambambam zvukom.

Preko tjedna je Dieter frizirao motore svojih mušterija (sa serijskih 40 ks na 90, a poslije i 110 ks) a preko vikenda ljutio konkurenciju na stazama. DKW F12 je bio Dieterov izbor, lako ga se uz neke zahvate i duple karburatore gotovo trostruko pojačalo, bio je lagan a i ovjes je imao potencijala za poboljšanja. 1963. je prva godina ETCCa a Mantzel osvaja prvenstvo u svojoj klasi. Što na brdu, što na krugu Mantzel je skupio oko 100 pobjeda ali kaže da je istinski uživao tek na onim utrkama gdje je imao ozbiljnu konkurenciju. Kada je Mantzel sa ocem pripremio motor za Formulu 3 a konkurencija iz Francuske vidjela kako to ide, od nadležnih su tražili Handicap-system za dvotaktne motore što je u prijevodu značilo Mantzel-Handicap. Naravno da je zahtijev odbijen ali je bilo jasno koliko su Mantzela ozbiljno shvaćali.



Omiljena Dieterova staza je bila kao i mnogima Nürburgring, ali je zbog nje i povukao ručnu. Kad je sa Formulom 3, Lolom DKW  na Ringu završio u zraku, napravio višestruki salto i pritom ispao iz auta rekao je dosta. Kad su prvi očevici vidjeli ostatke auta, vijest se brzo proširila i na radiju je Mantzel proglašen mrtvim. Trebao je par dana dokazivati da je živ. Naravno najveći šok je doživjela njegova obitelj, najprije kad su čuli vijest o pogibiji a onda i sreću kad su ga navečer istog dana ugledali na vratima obiteljske kuće.
1966. su Amerikanci organizirali jednu od prvih utrka na četvrt milje u Njemačkoj, naravno i Mantzel taj događaj nije propustio. Iz svog DKWa je izvukao maximum, na startu se pojavio njegov mehaničar Schiller, a rezultat je digao publiku na noge. Fenomenalnih 15,9 sa dvotaktnim zadimljenim DKWom dok je suparnik u Ferrariju GTO imao 15,4. Puno godina poslije je Dieter skroman prisjećajući se tog događaja i poprati to tek Tuđman/Nike osmijehom. Vidjevši koliko je Mantzel uspješan sa njihovim motorima, Auto Union je Dieterov motor uvrstio u svoj program trkaćih motora. Tada je Mantzel već imao radionu u Ingolstadtu pored Auto Uniona i bio za DKW scenu ono što je danas ABT za Audi. Jedan DKW sa njegovim motorom je nastupio i na LeMansu, ali nažalost unfall je presudio eventualnom uspjehu.  Kako je suradnja zbog preuzimanja Auto Uniona od strane Daimlera prestala, a i vrijeme yackodimmy dvotaktaša  je polako prolazilo, Dieter je odlučio prijeći na četverotaktne motore. Opel je tih godina imao aute u svim klasama po prihvatljivim cijenama, tehnika je bila relativno jednostavna pa ne čudi što su bili meta za cestovne prerade i motorsport.

1971. Dieter odlazi do Klausa Steinmetza u Rüsselsheim gdje je ovaj tada već Opel-tuner sa reputacijom počeo sa oplemenjivanjem velikih šestaka iz Commodorea. Mantzel se brzo uklopio, imao je znanje, ali željan još većih izazova poslije godinu dana odlazi kod najvećeg, Irmschera u Remshalden. Tamo je pravio uspješne motore za rallye zahvaljujući kojima je Walter Röhrl često slavio sa Irmscherovim autima. Kod Irmschera se zadržao do 1976. a onda se preselio u Oberhausen gdje je sa kolegom Helmutom Kisslingom otvorio tuning-kuću specijaliziranu za Opele.
Tada pravi dvolitreni motor za Kadetta C koji ga proslavlja na rallye pistama. Slijedi još jedan bitni financijski trenutak kada Dieter sa Erichom Bitterom pravi motore za Bitterov novi SC. Mantzel kaže da je to bilo najbolje vrijeme za njegovu firmu, bilo je vrijeme procvata tuning scene u Njemačkoj. Dugo godina su Mantzelove Mante vozile na utrkama izdržljivosti (zadnji put žuta Manta braće Fritsche 1989) a zadnji nastupi gdje su sudjelovali Mantzelovi auti su utrke sa Kadettom 16V.  Kolega Kissling ga napušta, ali ostaje u istoj ulici u Oberhausenu i orijentira se na utrke, dok Mantzel čarobnim štapićem dotiče svaki auto u Opel programu. Mantzel je nudio volane, auspuhe, ovjes, jače kočnice, dijelove motora, kompletne motore, pojačane mjenjače, šper diferencijale, setove duplih karburatora, spojlera i proširenja. Sve što zamislite za Kadette, Ascone, Corse, no sam Mantzel kaže da je srce vuklo na stranu Manti, Senatora i Monzi. Što se tiče felgi, u ponudi su bile King, ACT, Centra, ATS i bez konkurencije najomiljenije u programu BBS RS. Ubrzo je Mantzel postao poznat kao broj jedan za velike Opelove CIH šestake, ljubiteljima Opela je sve jasno. Sve je to bilo u okvirima klasičnog tuninga. Kada su počele pripreme za snimanje filma Manta, Manta plan ekipe je bio da ponude sudjelovanje i Mantzelu i pri tome mislili su da mu prave dobru reklamu. Dieter nije bio tog mišljenja pa su pregovori propali, a u filmu su sudjelovali gotovo svi poznati Opel tuneri. Još do polovice devedesetih je Mantzelova adresa u Oberhausenu bila kultno mjesto za Opelaše, održavali se zanimljivi susreti, u vrijeme kad su se ključ i gedore još cijenile.



A kad je došlo do ubrzanog širenja chip tuninga Mantzel "više nije imao motiv da bi bio protiv", bio je već u godinama i posao se bližio kraju. Već dvadesetak godina firma Mantzel ne radi, dugo već ne funkcionira njihova web stranica, neki od njegovih suradnika su osnovali Veltman Motorsport. Prava na ime, patenti, hrpa dijelova i alata su rasprodani, nažalost u pogrešne ruke tako da imena nisu vrijedna spomena. Pravog nasljednika nije bilo. OPC je bio kao i kod drugih Opel tunera jedan od razloga srozavanja ove vrste posla a na kraju i cjelokupno poslovanje Opela. Dieter je još povremeno nesebično pomagao savjetima privatnim timovima koji su se utrkivali DKWima i Opelima na histo-utrkama a napokon je našao vremena i za svoj drugi hobi - pse, njemačke ovčare.

Svaka čast dizajnu Calibre, žestokom Kadettu 16v, agilnoj Corsi GSi i Asconi C, ali kad je riječ o Opelima volim samo one sa zadnjom vučom pa ću spomenuti neke Hecktrieblere od Mantzela koji su ostavili traga.

Manta je bio najčešće prerađen Opelov auto osamdesetih godina. Unatoč epitetima seljački auto i tome što je bila predmet vica bila je jako popularna, a put do kultnog statusa je bio jako dug. Deseci firmi su htjele uzeti svoj dio kolača u poslu sa tuningom Mante i tako postale poznate. Mantu nije obišla ni Mantzelova ruka. Bilo je moguće naručiti pojedinačno dijelove ili dati da se sve uradi u Oberhausenu. Kako je napisao Overdosed i slažem se s tim, na spomen Mantzela najprije pomislimo na Mantu Evolution. Ima ih običnih sa Evolution optikom, ali tko je sačuvao ili kupio pravu Mantzelovu urađenu u Oberhausenu i još sa 4.0 motorom taj ima sreće, to je dobar auto. Ova Manta u stanju mirovanja izgleda brže od većine auta u pokretu. Ako pretjerivanje onda pristajem na Mantzelov način. Bilo je puno ovakvih pokušaja, puno ružnih, puno nevozljivih sa ovolikim valjcima ali kažu da je Mantzel Evolution uspjela prerada. Na mokrom dobar, na suhom odličan, u kombinaciji sa 4.0 motorom i jako brz. Ponuda motora je bila od dvije verzije 3.0, preko 3.9 do dva 4.0 motora. Najjači je bio M 4.0 sport sa 280 ks, 270 kmh, 5.1 sec do stotke i iznenađujućim međuubrzanjima. Nije loše za jednu Mantu i osamdesete godine. Ako ste im dovezli svoju Mantu cijela prerada je koštala blizu 16 000 DM uključujući testiranje, pregled od TÜVa i njihove potvrde da je sve legalno i spremno za cestu. Sa BBS RS u dimenzijama 9x15, iza 13x15 i valjcima širine 345 je bilo nemoguće proći neopaženo, pravi Showfahrzeug gdje god se pojavio.



Za Monzu i Senatora je Mantzel isto kao i za Mantu nudio sve što ti srce poželi. Cijene su bile paprene ali dijelovi i usluge vrlo kvalitetne. Od velikih šestaka u programu su bili 3.0, 3.9 i 4.0 motori, a zanimljiv je bio M 3.0 turbo za Monzu sa 240 ks. Soft turbo je ubrzavao Monzu za 6 sec do 100 i omogućavao ovom luksuznom coupeu 250 kmh. Zbog zahtjevne prerade i garancije ovaj turbo-posao je bilo moguće napraviti samo u Mantzel radioni i to za okruglih
17 000 DM.



Idemo na Omegu A, uz Senatora meni zadnji veliki poželjni Opel. Mantzel je nudio sve za Omegu, kompletan program. Svaki motor koji je serijski ugrađivan u Omegu mogao se u raznim stupnjevima dorade naručiti i kod Mantzela, pa i novi 24V motori C30SE. Na bazi Omege 3000 24v je isplanirana brza limuzina koja bi trebala dotaknuti magičnih 300 kmh, već su se tiskali i prospekti gdje je predstavljen takav auto. Uz pomoć svih dodataka iz Mantzelove kuhinje 4.0 24v motor sa 290 ks i 420 Nm je trebao pogoniti ovu zvijer. Za razliku od 4.0 24v Irmscherovog šestaka koji je bio potpuno zasebna konstrukcija Mantzelov motor je bio probušeni C30SE. Brzina od 300 kmh je ipak bila preoptimistična, postigli su 284 kmh, ali sve u svemu auto je bio odličan pogotovo u opciji sa širokim karoserijskim dodacima i tada se zvao Mantzel Omega Magnum M4000. Jako sličan Lotus Omegi ali bez turbo tehnike, tek 5000 DM jeftiniji od nje. Koštao je tada ogromnih
120 000 DM.



« Zadnja izmjena: 25 Kolovoz, 2020, 21:20:21 sigmafahrer »
 
The following users thanked this post: Nero, OVERDOSEDSPEEDJUNKIE, tomtom, Adam., jeep frik

Offline sarmaguru

Odg: MANTZEL
« Odgovori #1 : 07 Kolovoz, 2020, 18:12:31 »
 :good:
 

Offline studentt

Odg: MANTZEL
« Odgovori #2 : 07 Kolovoz, 2020, 21:05:35 »
Bravoooo
Uvijek rado Citam tvoje teme
 :good: :hi:
 
The following users thanked this post: sigmafahrer

Offline sigmafahrer

  • Antique Member
  • *****
  • Postova: 1430
  • Thanked: 213 times
  • Spol: Muški
  • Lokacija: Stuttgart
  • Vozilo:: citroen cx,bmw 335
Odg: MANTZEL
« Odgovori #3 : 08 Kolovoz, 2020, 15:59:39 »
Mantzel Manta braće Fritzsche



Jedna od prvih Mantzel Omega M4000, za volanom gazda Dieter



Kadett Mantzel M2700



Mantzelovi Senatori





Jedna "normalna" Manta od Mantzela i Evolution cabrio





Mantzel Evolution Manta koja je bila na prodaju negdje na Balkanu, nažalost ispod kože obična 2.0



















« Zadnja izmjena: 09 Kolovoz, 2020, 13:33:35 sigmafahrer »
 

Offline taxi80

Odg: MANTZEL
« Odgovori #4 : 08 Kolovoz, 2020, 20:57:31 »
 :read:odlično štivo
 :hi: i naziv skromnog Mantzelovog osmijeha :byeg:
opel kadett d
 
The following users thanked this post: sigmafahrer

Offline OVERDOSEDSPEEDJUNKIE

Odg: MANTZEL
« Odgovori #5 : 09 Kolovoz, 2020, 20:26:30 »
Nedavno je bivši kolega Ascona75 prodavao takvu proširenu Mantu kričavo žutu ali bez motora.
NO GANDINI - NO LAMBORGHINI
Ima vozača....ima pilota....ali nema Senne
Nakon Senne? Samo sjene.
 

Offline MantaFan

Odg: MANTZEL
« Odgovori #6 : 31 Kolovoz, 2020, 13:59:28 »
Imam prednji branik za Mantu od Mantzela doma, uska varijanta.

10 godina sam ga tražio i pred 4 mjeseca je naletio na ebayu.

Imao sam najbrži klik  ;D

HEAVEN IS A PLACE ON EARTH
 

Offline OVERDOSEDSPEEDJUNKIE

Odg: MANTZEL
« Odgovori #7 : 31 Kolovoz, 2020, 14:43:48 »
 :thmbup:
NO GANDINI - NO LAMBORGHINI
Ima vozača....ima pilota....ali nema Senne
Nakon Senne? Samo sjene.
 

Offline sigmafahrer

  • Antique Member
  • *****
  • Postova: 1430
  • Thanked: 213 times
  • Spol: Muški
  • Lokacija: Stuttgart
  • Vozilo:: citroen cx,bmw 335
Odg: MANTZEL
« Odgovori #8 : 01 Rujan, 2020, 20:18:02 »
Imam prednji branik za Mantu od Mantzela doma, uska varijanta.

10 godina sam ga tražio i pred 4 mjeseca je naletio na ebayu.

Imao sam najbrži klik  ;D


To kao na onoj plavoj gore? Ide branik na Mantu ili u arhivu dijelova? Nego daj nam još slika Mante, Senatora  :yes:
 

Offline MantaFan

Odg: MANTZEL
« Odgovori #9 : 11 Rujan, 2020, 16:31:48 »
Tako je,kao na plavoj Manti na prvoj slici. Moram ga prelakirati i stavit na auto. Nakon toga će bit više slika na mobile.de  :drinks:

Senator stoji u garaži,čeka neke djelove koji bi trebali doći idući tjedan pa da ga završim.
Ascona se prodaje, a obje Monze stoje. Omega se vozi svakodnevno.
HEAVEN IS A PLACE ON EARTH